Guide: Foamroller – hvordan og hvor meget?

Kender du ikke allerede til foamrolleren, så er det på høje tide, at du kommer til det! Her i artiklen kan du læse mere om, hvad du kan bruge en foamroller til og hvordan du skal bruge den, for at få det største udbytte.

Hvad er en foamroller, og hvad bruges den til?

Lad os først, til de “uindviede”, forklare hvad en foamroller er. Helt grundlæggende er det et rør eller en cylinder af skum. Idéen er, at du kan massere dig selv med den på en måde, som ellers ikke var muligt at gøre selv og herigennem få mere afslappede muskler, mindre ømhed og endda også større smidighed (1). Ved at bruge foamrolleren har du mulighed for at “få behandling” noget oftere end de fleste har tid og råd til, hvis de skulle gå til en professionel massør. Foamrolleren kan næppe decideret erstatte massøren, men den kan faktisk have ret gavnlig effekt!

En foamroller kan se lidt forskellig ud – nogle er bygget op omkring et plastikrør med skum udenover, nogle er af ren skum og andre er næsten helt hårde – og til sidst kan endda nævnes, at nogle har indbygget vibration i! Hvor hård en foamroller, du skal bruge, afhænger af, hvilke muskler du foamroller, og hvor spændte de er. Jeg skal eksempelvis selv helst have en ret blød foamroller til mine lægmuskler.