Ernæring og alder – forskel på unge og ældre?

Hvordan ser den optimale kost ud i forhold til din alder? Er der overhovedet forskel? Her i artiklen ser vi nærmere på, hvad forskellige undersøgelser viser, og runder selvfølgelig af med en række specifikke anbefalinger til masters atleten. Hvornår er man “ældre”? Der er flere forskellige aldre i forskellige studier. Nogle studier definerer ældre som personer over 70, men andre studier ser allerede på personer fra 50-års alderen. Det ser altså ikke ud til, at det er muligt at sætte op, hvornår man defineres som “ældre”. Det er jo nok en glidende overgang, og dels hvornår overgangen indtræffer, og dels hvor hurtigt det går, afhænger formentlig både af individuelle forskelle, livsvaner mm. Mere modstand Ældre ser ud til at udvikle en “modstand” mod de positive effekter af protein, når det handler om muskelopbygning og -vedligehold. Det ser dog ud til, at denne modstand kan modvirkes ved at øge proteinindtaget. Hvor meget proteinindtaget skal øges, er ikke helt klart i skrivende stund. I visse studier anbefales op til 1,2 g protein pr kg kropsvægt (modsat 0,8 som generel anbefaling), men andre steder ser det også ud til, at specielt sportsaktive (og personer i vægttab) kan have rigtig gode resultater af at øge proteinindtaget til helt op omkring 2-2,4 g protein pr kg kropsvægt! Kan man indtage for meget protein? Emnet har […]