Fra 0 til 10% stigning: Forskellige muskler?

Der er nok ingen tvivl om, at de fleste oplever en ret tydelig forskel på at løbe på flad vej, sammenlignet med at løbe op ad en 10% stigning  Men hvad er forskellen egentlig, når vi ser nærmere på muskelarbejdet? Er det bare generelt hårdere at løbe opad, eller er der bestemte muskler, der “tager slæbet”? Det ser vi nærmere på her i artiklen! Først en overvejelse omkring terræn 10% stigninger møder vi formentlig oftest ude på stierne, selvom der da også findes 10% asfaltstigninger rundt om i landet. Vil vi gerne blive klogere på, hvordan muskelaktiviteten er ude på stierne, er det vigtigt at huske, at stierne jo typisk varierer i underlag, og i praksis er stigningen sjældent lige så jævnt som hvis man indstiller løbebåndet på 10% stigning. Med ovenstående kan det altså i praksis betyde, at en 10% stigning ofte har skiftende procenter i alt fra 0 til 30%. Derfor kan en 10% stigning i skoven godt føles hårdere end 10% på løbebåndet, da det er lettere at finde en rytme og et passende tempo på båndet. De fleste studier foregår dog netop på løbebånd, da det jo er lidt svært at blive klogere på muskelaktiviteten ved forskellige stigningsprocenter, hvis procenten varierer undervejs på stigningen. Derudover kan forskellig type af måleudstyr også være begrænset til et […]

Vil du gerne læse mere?

Bliv medlem af RunMax' online artikelunivers "Klog på løb". Her får du bl.a.:

  • Håndgribelige guides
  • Artikler om løbeskader og skadesforebyggelse
  • Løbeprogrammer målrettet forskellige distancer
  • Artikler om kost & sundhed
  • Teoriartikler om fysiologi & løbeteknik 
  • Grejtests
  • Fællestræninger med øvrige medlemmer på udvalgte tidspunkter
  • Særpriser på webshoppen

Som medlem kan du endda sende forslag ind til artikelemner, og være med til at bestemme, hvad artiklerne skal stille skarpt på.